همسان سازی نقشه های معماری و سازه در دستورکار کمیته های تخصصی قرار گرفت

اعضای کمیته های تخصصی معماری و عمران سازمان نظام مهندسی خوزستان، دفتر نمایندگی آبادان در جلسه مشترکی که روز سه شنبه مورخ 99/10/2 برگزار شد به بررسی ایرادات ترسیمی نقشه های معماری و سازه پرداختند.

در این جلسه که با حضور اعضای کمیته های تخصصی برگزار شده بود موضوعاتی از قبیل بررسی و تعیین کد تراز کفسازی نهایی ساختمان با توجه به کد تراز آسفالت و پیاده روها، بررسی و تعیین مصالح و روش مناسب جهت پر کردن فضای بین سنگ چین تا رسیدن به زیر تراز کف سازی و راهکارهای مناسب جهت بهینه سازی کرسی چینی، آرماتور بندی ، قالب بندی و اجرای کلاف بندی زیر دیوار سازه های سنتی مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

دکتر محمد رضا قنبر دزفولی مدرس دانشگاه و عضو کمیته تخصصی عمران ، مهندس پیروز بختیاری پور و مهندس مجتبی شهابی اعضای کمیته تخصصی عمران و مهندس ایمان اسپرغم عضو کمیته تخصصی و از اعضای گروه کنترل نقشه معماری و دکتر علی مردانی به نمایندگی از کمیته تخصصی معماری سازمان نظام مهندسی آبادان در این نشست مشترک شرکت داشتند.

مهندس پیروز بختیاری پور ، مسئول کمیته تخصصی عمران سازمان نظام مهندسی آبادان با اشاره به نقش سازمان نظام مهندسی در ارتقا کیفیت ساختمان سازی در شهرستان آبادان، اظهار داشت: مهمترین وظیفه کمیته های تخصصی سازمان نظام مهندسی بررسی و تبیین راهکارهایی است که موجب ارتقاء دانش تخصصی مهندسین و بهبود وضعیت ساختمان سازی در شهر شوند.

وی افزود کمیته های تخصصی دفتر نمایندگی آبادان با برگزاری جلسات مشترک قصد دارند با بررسی و تحلیل معضلات موجود در امر ساختمان سازی، خصوصا سازه های سنتی، راهکارهای مناسبی جهت رفع این معضلات در مراحل طراحی، نظارت و اجرا پیدا کرده و پس از اخذ تاییدیه های مربوطه و تصویب نهایی، در اختیار مهندسین طراح و ناظرین ساختمانی قرار دهند.

مهندس بختیاری پور عدم تطابق نقشه های معماری با نقشه های سازه را از بزرگترین معضلات موجود در روند ترسیم تا تایید نقشه های ساختمانی برشمرده و افزود : اکثر نقشه های ارسالی به اتاق کنترل این ایراد عمده را دارند که پلان طراحی شده توسط معماران با اصول سازه ای همخوانی نداشته و همین امر موجب رد شدن چندین باره نقشه ها توسط همکاران گروه کنترل نقشه سازه می شود، به همین علت روند تایید نقشه ها به طول انجامیده و موجب نارضایتی مالکین و دفاتر طراحی می شود. بنابراین همسان سازی نقشه های ساختمانی و تطبیق نقشه های معماری با نقشه های سازه می تواند موجب رفع این معضل شود.

دکتر علی مردانی عضو کمیته تخصصی معماری و از اعضای گروه کنترل نقشه معماری نظام مهندسی آبادان از دیگر حاضرین در این جلسه بود. وی ضمن تایید نظرات اعضای کمیته تخصصی عمران در خصوص لزوم ارائه راهکارهای تطبیق نقشه های سازه و معماری، اجرای طرح همسان سازی نقشه ها را یکی از راهکارهای ارتقا سطح کیفی ساختمان سازی در آبادان برشمرد .

مهندس مردانی در ادامه عدم همخوانی کف تمام شده سازه ها را یکی دیگر از مشکلات ساختمان سازی در آبادان دانست و گفت : بدلیل مشخص نبودن تراز کف ساختمان ها در آبادان اجرای پیاده رو های همسطح عملا غیر ممکن بوده و همین امر موجب نامتناسب بودن منظر شهری می باشد .

وی پیشنهاد داد کمیته های تخصصی پس از بررسی های دقیق و انجام هماهنگی های لازم با شهرداری های مناطق سه گانه آبادان به اجماعی در خصوص مشخص کردن تراز کف تمام شده ساختمان ها نسبت به تراز سطح آسفالت خیابان یا پیاده روها رسیده و نتیجه حاصل در تمام نقشه های ساختمانی بصورت یکسان اعمال شود.

در همین راستا مهندس مجتبی شهابی مسئول کارگروه آموزش و پژوهش کمیته تخصصی عمران سازمان نظام مهندسی آبادان گفت : پس از تصویب و اجرایی شدن طرح همسان سازی نقشه ها  ، فرمت یکسانی از نقشه ها به دفاتر طراحی ارائه شده و این دفاتر ملزم به ترسیم نقشه ها با فرمت یکسان خواهند شد.

این عضو کمیته تخصصی عمران با اشاره به تدابیر اندیشیده شده جهت برگزاری کلاس های آموزشی افزود ، در هفته های آتی و پس از به نتیجه رسیدن طرح همسان سازی نقشه ها ، کلاس های آموزشی برای آموزش نقشه کش های دفاتر طراحی برگزار خواهد شد.

گفتنی است به منظور بالا بردن سطح دانش تخصصی دست اندر کاران صنعت ساختمان و ارتقا سطح کیفی ساخت و ساز در آبادان ، برگزاری کلاس های آموزشی و دوره های کوتاه مدت آموزشی برای مهندسین و مجریان بخش های مختلف ساختمانی اعم از بنایی، آرماتور بندی ، جوشکاری و غیره ، از دیگر برنامه های دردست اقدام کمیته های تخصصی سازمان نظام مهندسی خوزستان ، دفتر نمایندگی آبادان می باشد.

روابط عمومی سازمان نظام مهندسی خوزستان، دفتر نمایندگی آبادان

روابط عمومی سازمان نظام مهندسی خوزستان، دفتر نمایندگی آبادان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

پرتال آموزش مجازی اختصاصی نظام مهندسی آبادان راه اندازی شد

ی دسامبر 27 , 2020
به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی خوزستان، دفتر نمایندگی آبادان،باتوجه به محدودیت های اعمال شده جهت پیشگیری از شیوع بیماری کرونا و در راستای ارتقاء سطح دانش تخصصی مهندسین عضو دفتر نمایندگی آبادان ، این دفتر نمایندگی اقدام به راه اندازی پرتال آموزش مجازی خود نموده است.پرتال آموزشی نظام […]

You May Like

معمار برتر

معرفی معمار برتر

در این قسمت ما به معرفی برخی از برترین مهندسین شهر خواهیم پرداخت

دسترسی سریع

مهندسین برتر

مهندس برتر

در این قسمت ما به معرفی برترین مهندسین شهر خواهیم پرداخت