طرح همسان سازی نقشه ها چیست؟

شرحی بر طرح همسان سازی نقشه های سازه و معماری:

عدم تطابق نقشه های معماری با نقشه های سازه یکی از بزرگترین معضلات موجود در روند ترسیم تا تایید نقشه های ساختمانی می باشد.
از آنجایی که برخی نقشه های ارسالی به اتاق کنترل این ایراد عمده را دارند که پلان طراحی شده توسط معماران با اصول معماری و سازه ای همخوانی نداشته و همین امر موجب رد شدن چندین باره نقشه ها توسط اعضای گروه کنترل نقشه معماری و سازه شده و به همین علت روند تایید نقشه ها به طول انجامیده و موجب نارضایتی مالکین و دفاتر طراحی می شود، لذا با توجه به مشکلات ذکر شده ، به منظور مرتفع کردن این مشکلات و تسریع در امر کنترل نقشه و نیز ارتقاء سطح کیفی نقشه های ساختمانی ، از پاییز سال گذشته و از بدو تشکیل کمیته های تخصصی نظام مهندسی آبادان، طرح همسان سازی نقشه ها در دستور کار این کمیته ها قرار گرفت.
طرح همسان سازی نقشه های سازه و معماری که حاصل ساعت ها تحقیق و تلاش گروه های تخصصی نظام مهندسی آبادان خصوصا گروه های تخصصی سازه و معماری است را می توان یکی از مهمترین دستاوردهای دفتر نمایندگی آبادان دانست.
این طرح که با هدف ارتقا سطح کیفی خدمات مهندسی و کیفی سازی نقشه های ساختمانی برنامه ریزی و تدوین شده است، در سه فاز اجرایی حدودا یک ماهه تا پایان آذرماه به اجرا درخواهد آمد.
فاز اول این طرح مربوط به نقشه های معماری و اصول ترسیمی نقشه ها است.
فاز دوم مربوط به جزییات اجرایی و الزامات مربوط به سازه بوده
وفاز سوم، همسان سازی و تطابق نقشه های سازه و معماری و نقشه های برق و مکانیک می باشد.

فاز اول : همسان سازی شیت های ترسیم نقشه

در این بخش از طرح همسان سازی اصول ترسیم نقشه ها از نظر معماری، الزامات نقشه کشی ، همسان سازی شیت های ترسیمی نقشه های معماری، سازه، برق و مکانیک از نظر تعداد و ترتیب نقشه ها و همچنین هماهنگ سازی علائم و مشخصه های اختصاصی مورد لزوم در نقشه ها انجام می پذیرد .
همچنین همسان سازی و یکپارچه کردن سربرگ نقشه های طراحی شده در دفاتر طراحی آبادان از دیگر برنامه هایی است که در فاز اول طرح همسان سازی به مرحله اجرا در خواهد آمد.
در این فاز سعی بر این می باشد که ظاهر و شمایل تمامی نقشه های ارسال شده به نظام مهندسی ابادان بصورت یکپارچه و یکسان باشد.
کلیه الزامات و دستورالعمل های این فاز از طرح همسان سازی، در قالب فایلی مشتمل بر الزامات نقشه کشی از قبیل ضخامت خطوط اندازه گیری، رنگ، فونت، علامت های اختصاری مورد تایید و کد ارتفاعی کف و همچنین فایل اتوکد سربرگ همسان نقشه ها که توسط اعضای گروه تخصصی معماری و شهرسازی نظام مهندسی آبادان تهیه و تنظیم گردیده و به تایید مدیر این دفتر نمایندگی رسیده است، در اختیار مسئولین و نفشه کش های دفاتر طراحی قرار خواهد گرفت.
گفتنی است فاز اول طرح همسان سازی نقشه ها از ابتدای مهرماه سال جاری به مرحله اجرا درآمده و الزامات این طرح برای کلیه دفاتر طراحی و نقشه کشی شهرستان آبادان لازم الاجرا خواهد بود و درصورت عدم رعایت این دستورالعمل ها، نقشه ها در اتاق کنترل تایید نخواهند شد.

فاز دوم : همسان سازی نقشه های سازه

فاز دوم طرح همسان سازی نقشه های سازه و معماری به جزییات اجرایی مورد لزوم در سازه ها از نظر تطابق با مقررات ملی ساختمان و همچنین الحاقات و پیوست های نقشه ها مانند دستورالعمل های اجرایی و چک لیست های مورد نیاز و جزییاتی که در طراحی نقشه ها باید ارائه گردد پرداخته شده است.
در این بخش از طرح همسان سازی سعی بر ارائه دیتیل های مورد نیاز نقشه ها از قبیل جداول مربوط به طراحی سقف های تیرچه بلوک، طرح وال پست ها و جزییات پی دیوار های پیرامونی و ….می باشد.
این فاز نیز همانند بخش اول در یک بازه زمانی یک ماهه از ابتدای آبان ماه سال جاری به مرحله اجرا در آمده و قبل از آن آموزش های مورد نیاز نقشه کش ها توسط اعضای گروه تخصصی سازه ارائه شده و فایل های مورد نیاز نیز به مسئولین و نقشه کش های دفاتر طراحی ارائه خواهد شد.

فاز سوم: همسان سازی نقشه های برق و مکانیک

در فاز سوم طرح به نقشه های برق و مکانیک و الزامات آن ها و همچنین تطابق نقشه های معماری و سازه از نظر جانمایی اصولی ستونها و اعضای باربر و غیر باربر پرداخته خواهد شد.
یادآوری می گردد طرح همسان سازی نقشه ها در یک بازه زمانی سه ماهه در سه فاز معماری، سازه و همسان سازی کلی نقشه ها به مرحله اجرا در خواهد آمد

فایل های مربوط به ضوابط و الزامات فاز اول طرح همسان سازی نقشه ها را از اینجا دانلود کنید

روابط عمومی سازمان نظام مهندسی خوزستان، دفتر نمایندگی آبادان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

نخستین جلسه همسان سازی نقشه های نظام مهندسی برگزار شد

س سپتامبر 7 , 2021
نخستین جلسه همسان سازی و یکپارچه سازی سازمان نظام مهندسی شهرستان آبادان در فاز اول در بخش معماری برگزار گردید جهت مشاهده ویدئو به لینک زیر مراجعه فرمایید

You May Like

معمار برتر

معرفی معمار برتر

در این قسمت ما به معرفی برخی از برترین مهندسین شهر خواهیم پرداخت

دسترسی سریع

مهندسین برتر

مهندس برتر

در این قسمت ما به معرفی برترین مهندسین شهر خواهیم پرداخت