حق الزحمه ناظرین ساختمانی چرا پرداخت نمی شود؟

توضیحاتی پیرامون دلایل مشکل آزمایشگاه های بتن و تاخیر در پرداخت حق الزحمه ناظرین ساختمانی

همانگونه که مستحضرید مدتی است مشکل عدم فعالیت آزمایشگاههای بتن موجب ایجاد اختلالاتی در سیستم پرداخت حق النظاره ناظرین ساختمانی گردیده و همین امر مشکلاتی را برای فعالین این عرصه ایجاد نموده است.

بمنظور رفع هرگونه شبهه یا ابهامی در این خصوص، در این یادداشت قصد داریم به چرایی این معضل بپردازیم.

چرا حق الزحمه ناظرین پرداخت نمی شود؟

براساس دستورات اداره راه و شهرسازی و قوانین موجود، سیستم کارتابل مهندسین به گونه ای طراحی شده است که تا زمانی که مرحله معرفی آزمایشگاه بتن و ارایه اسناد پرداخت هزینه ها و قرارداد مربوطه تایید نشود ، فعال سازی بخش پرداخت مالی امکانپذیر نمی باشد. و با توجه به مراتب ذکر شده فعال سازی بخش مالی قبل از ثبت و تایید آزمایشگاه بتن تخلف اداری محسوب می شود.

مشکل آزمایشگاه های بتن چیست و چرا طبق روال قبل مدارک مربوط به آزمایشگاه تایید نمی شود؟

آزمایشگاه های بتن بر اساس امتیاز و رتبه بندی خود دارای ظرفیتی می باشند که توسط اداره راه و شهرسازی استان، به صورت سالانه به آن ها اختصاص داده شده و در صورت پرشدن ظرفیت، آزمایشگاه تا زمان تمدید ظرفیت موقتا غیر فعال می شود.

در برخی شهرهای استان خوزستان از جمله آبادان، با توجه به تعداد نقشه های ارسال شده به نظام مهندسی و همچنین تعداد آزمایشگاه های فعال ظرفیت تمام آزمایشگاه ها تکمیل بوده و غیر فعال می باشند.

چرا ظرفیت آزمایشگاه ها تمدید نمی شود؟

تا ابتدای تابستان سال جاری تمدید ظرفیت آزمایشگاه ها بر عهده اداره راه و شهرسازی استان بود و سازمان نظام مهندسی هیچگونه اختیاری در این خصوص نداشت. اما در سال 1400 هیات مدیره استان جهت رفع مشکلات مربوطه و کنترل هر چه بهتر فرآیند آزمایشگاه ها با رایزنی و هماهنگی راه و شهرسازی صورتجلسه ای تنظیم نمود که بر اساس آن تمدید ظرفیت آزمایشگاه ها در حیطه اختیارات سازمان نظام مهندسی استان قرار گیرد.

دراین ارتباط صورتجلسه مذکور پس از بررسی نهایی توسط راه و شهرسازی می بایست به تایید هیات چهارنفره ای متشکل از رییس سازمان نظام مهندسی استان، معاونت فنی استانداری، شهردار مرکزی و رییس راه و شهرسازی استان رسیده و پس از تایید هیات چهارنفره جهت اجرایی شدن به راه و شهرسازی ارسال شده تا پس از تایید، ابلاغ نهایی صادر شود.

با توجه به همزمان شدن انتخابات ریاست جمهوری و تغییرات صورت گرفته در استانداری خوزستان و شهرداری اهواز و سایر ارگان ها، تایید مصوبه به تعویق افتاد که در این ارتباط با توجه به پیگیری های بعمل آمده توسط ریاست محترم و هیات رییسه سازمان و دفتر نمایندگی آبادان، مشکل در حال مرتفع شدن می باشد.

به گفته دکتر خواجوی رییس سازمان نظام مهندسی خوزستان ، اواسط هفته جاری صورتجلسه مذکور به تایید هیات چهارنفره رسیده و جهت ابلاغ به وزارت راه وشهرسازی ارسال شده است که پس از تایید نهایی جهت اجرایی شدن نهایتا ظرف مدت ۲ هفته ابلاغ می گردد. لذا با توجه به مراتب فوق امیدواریم نهایتا تا اواخر هفته دوم آذرماه جاری مشکل تمدید ظرفیت آزمایشگاههای بتن رفع شده و حق الزحمه ناظرین ساختمانی قابل پرداخت شود.

در پایان یادآور می گردد، مشکل عدم تمدید ظرفیت آزمایشگاه های بتن فقط مختص دفتر نمایندگی آبادان نبوده و بسیاری از شهرهای استان خصوصاً شهرهایی که ظرفیت آزمایشگاه های بتن در آنها تکمیل گردیده و نیاز به تمدید ظرفیت دارند، با همین مشکل مواجه می باشند و نه تنها حل این معضل در حیطه اختیارات مدیران دفاتر نمایندگی نبوده، بلکه سازمان نظام مهندسی استان نیز نقشی در تاخیرات بوجود آمده ندارد. با این حال همانگونه که پیشتر گفته شد، رییس سازمان نظام مهندسی خوزستان و سایر اعضای هیات رییسه و مدیران دفاتر نمایندگی شهرستان هایی که با مشکل مذکور مواجه اند از تمام ظرفیت های خود استفاده کرده و چه از طریق تماس های تلفنی مکرر و چه با نامه نگاری به مراجع ذیربط مجدانه پیگیر حل مشکل بوده اند.

روابط عمومی سازمان نظام مهندسی خوزستان، دفتر نمایندگی آبادان

روابط عمومی سازمان نظام مهندسی خوزستان، دفتر نمایندگی آبادان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

نقش نظام مهندسی در ساخت و سازهای شهری

ج نوامبر 26 , 2021
مصاحبه مهندس محمدرضا صالحی مدیر دفتر نمایندگی آبادان در برنامه رو در رو از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، شبکه آبادان

You May Like

معمار برتر

معرفی معمار برتر

در این قسمت ما به معرفی برخی از برترین مهندسین شهر خواهیم پرداخت

دسترسی سریع

مهندسین برتر

مهندس برتر

در این قسمت ما به معرفی برترین مهندسین شهر خواهیم پرداخت